Železnohorský region

Na kole přes Klapinov na Rusavu [ Výlet ]

Lázně - Bystřice pod Hostýnem(1 km) - Chvalčov-Říka(3 km) - Klapinov (5 km) - Rusava (4,5 km) - Brusné (2,7 km) - Slavkov pod Hostýnem (2 km) - Bystřice pod Hostýnem (2,7 km)

Obtížnost: střední
Sjízdnost: trekking, mountain bike
Délka: 21 km
Značení: dopravní, pásové

Popis trasy
Z penzionu Sola Gratia se vydáme na bystřické náměstí. Odtud vyjedeme po silnici směr Chvalčov. Za železničním nadjezdem odbočíme do lesa na chodník kolem Bystřičky a proti proudu říčky projedeme celým Chvalčovem až na Říku (1). Na mostě za hotelem přejedeme na levý břeh a stále proti proudu pokračujeme kolem chovné rybářské stanice až k dalšímu mostu přes Bystřičku. Zde se naše trasa spojí se silnicí na Tesák. Po ní budeme stoupat kolem chat "Na Valaškách" až pod zatáčku, kde začíná ostré stoupání k "Liškárně". Tady odbočíme vpravo přes most do lesa. Cesta je na mostě obvykle uzavřena závorou, kterou překonáme. Za mostem vlevo začíná ostře stoupat cesta, která nás asi po 1,5 km přivede na křižovatku. Asfaltová cesta pokračuje ještě několik metrů rovně a končí na složišti dřeva. My však odbočíme doprava na lesní cestu, po níž sjedeme kousek dolů a pak opět začneme mírně stoupat lesem. Asi po 1 km se dostaneme k rozcestníku na Klapinově. Odtud se můžeme vydat nejprve po červené značce necelý 1 km k rozcestníku Pod Skalným a pak po zelené na Skalný, rozcestí. Odtamtud po modré přes Hořansko na Rusavu. My ale sjedeme dolů do sedla směrem k Hostýnu a v ostrém cípu lesa odbočíme vlevo dolů po polní cestě. Ta nás zavede až k poslednímu rusavskému stavení. Tady u turistického rozcestníku narazíme na asfaltovou cestu, po níž sjedeme asi 4 km na Rusavu (2). Projedeme se Hořanskem, na křižovatce u kina odbočíme na Brusné (3) a u restaurace Brusenka pak opět odbočíme vpravo na silnici do Slavkova.Ve Slavkově na návsi si na křižovatce čtyř cest vybereme tu kolem obchodu a stoupáme mírně k lesu. Za posledními domky končí asfalt a po polní cestě přijedeme k lesu na Bedlině. Pořád rovně sjedeme z kopce do Končin a vyjedeme v Bystřici na Slobodově ulici. Trasa dnešního výletu je 21 km dlouhá.

Popis památek
Chvalčov (1) - obec vznikla sloučením obcí Chvalčov a Chvalčova Lhota v roce 1951. Je zde několik přírodních rezervací, značené turistické trasy, rekreační střediska a v zimě možnost využití lyžařských areálů. Druhá SOS vesnička v ČR.

Pamětihodnosti: Malá bazilika Nanebevzetí panny Marie z 1. poloviny 17. století, hora Svatý Hostýn na území obce Chvalčov, kaple zasvěcená Sv. Cyrilu a Metodějovi. Z historických památek je zde zřícenina hradu Obřany na sv. Hostýnu křížová cesta navržená arch. Dušanem Jurkovičem.

Ubytování a stravování: Hotel Říka, tel.: 573-381-163

Rusava (2) - valašská obec Rusava leží v krásném prostředí Hostýnských vrchů a byla založena podle zakládací listiny v r.1657 knížetem Janem z Rottálu. Obec Rusava je dnes významným turistickým centrem. V roce 2002 se stala vesnicí roku ve Zlínském kraji a v celorepublikové soutěži obsadila celkové 3. místo.

Využití volných chvil: koupaliště se solárním ohřevem (tel.: 573 392 085), lyžařský vlek s osvětlením, retenční nádrž s možností rybaření. Koupání v přírodě -přehrada Rusava, muzeum Rusava -muzeum obce a malíře Adolfa Kašpara. (Návštěvní doba v letních měsících: neděle od 9:00 do 11:00 hodin, skupinové návštěvy je možné objednat kdykoli na Obecním úřadě, tel: 573 392 066). Suvenýrem nebo dárkem z naší malebné vesnice se může stát dekorativní i užitková keramika.

Zajímavosti: evangelický kostel z r. 1883, katolický kostel z r. 1779, stavby - dřevěnice

Ubytování a stravování: Penzion Koliba Čecher - Rusava, tel.: 573 392 079
Penzion Rusava, tel.: 573 392 076
Chata Koryna - Rusava, tel.: 573 392 064
Hospoda u Valáška, Rusava, tel.: 573 392 088.

Brusné (3) -obec Brusné leží v kopcovité krajině ve výšce 323 m n.m. Nad ním je Hostýn - 735 m n.m. Malá vodní plocha Rybníčků slouží k chovu ryb pro sportovní rybolov.

Pamětihodnosti: Křídlo (zřícenina hradu z poloviny 14. století, patrný přes 3 m hluboký příkop, stopy opevnění, zbytky zdiva, pozůstatek válcové věže. V polovině 15. století zde existovala jedna z největších dílen na falešnou ražbu mincí na Moravě. Koncem 15. století je hrad uváděn již jako zbořený).

Stravování: Penzion restaurant Brusenka - Brusné, tel.: 573 393 111.

UMÍSTĚNÍ

Typ záznamu: Výlet
AKTUALIZACE: Markéta Polášková (Beskydy-Valašsko, racr) org. 56, 13.05.2004 v 09:22 hodin